ТРИПЛЕКС: Максимальна безпека склопакетів Глас Трьош

28.01.2021

Все, що потрібно знати про триплекс

На початку 20 століття, у Франції, хімік Едуард Бенедикт покриває скло целулоїдом, як результат скло стає менш схильним до руйнування на шматочки, при падінні дане скло розтріскується, але не розлітається на осколки, що зробило таке скло більш безпечним. У 1911 році він створює підприємство Société du Verre Triplex, патентує використання даного безпечного скла в автомобільній промисловості і починає виробляти склопластиковий композит для безпечного скла - триплекс. І зараз безпечне багатошарове ламіноване скло дуже часто називають триплекс, як данину першовідкривачу. У зв'язку з тим, що процес виробництва безпечного скла триплекс був дуже копітким і дорогим, дане скло не отримує широкого поширення в автомобільній промисловості, однак з початком Першої світової війни потреба в даному склі різко зростає, так як його використовують в якості безпечного скла для оснащення протигазів.

В інших країнах також починається процес застосування різних матеріалів для склеювання скла, при цьому застосовуються різні екзотичні матеріали аж до натурального каучуку. Однак одні матеріали володіли недостатньою адгезією, інші не могли похвалитися високими показниками прозорості, а треті в процесі експлуатації міняли свій колір.

У 1927 році канадські хіміки Г. Матесон і Ф. Скірроу відкрили пластиковий полівініл-бутирал (PVB). Полівініл-бутирал являє собою прозору смолу, яка має дуже гарну адгезію до багатьох поверхнь, поряд з міцністю і гнучкістю. Виявилося, що шар даного матеріалу, що знаходиться між двома шарами скла, забезпечував відмінну адгезію. Також була відзначена ще одна його вражаюча характеристика – полівініл-бутираль не міняв своєї прозорості перебуваючи тривалий час під впливом сонячних променів. В ході випробувань було доведено, що полівініл-бутирал (PVB) здатний утримувати на собі осколки скла після його руйнування. Протягом п'яти років нове безпечне скло практично замінило свого попередника.

   

Паралельно відбувалися зміни на ринку основного споживання безпечного скла, яким було автомобілебудування. Вже в 1930 році у Великобританії був прийнятий Закон «Про Дорожній Рух», який зобов'язував всіх виробників автомобілів використовувати в якості лобового скла виключно безпечне багатошарове ламіноване скло. Варто також відзначити, що Генрі Форд почав активно застосовувати безпечне скло в своїх автомобілях ще з початку 20-х років. До кінця 30-х років тільки на заводах однієї компанії Ford Motor Company використовувалося в автомобілях в рік понад 100 тисяч м2 багатошарового безпечного скла.

Міжскляний шар, який складається з плівки PVB дозволяє розподілити отримані вітрові або ударні навантаження по більшій площі ламінованого скла, за рахунок цього зростає механічна міцність скловиробу. З іншого боку, в'язкий проміжний шар з PVB плівки частково поглинає енергію і зменшує ступінь проникнення впливаючого на нього об'єкту, що важливо при виготовленні вікон і дверей з протизламними і куленепробивними характеристиками. Також при поглинанні сили впливаючого на скло об'єкту, міжскляний шар знижує енергію удару, яка може пройти крізь скло і нанести шкоду життю чи здоров'ю людини. Таким чином, переваги ламінованого скла включають в себе безпеку і надійність.

У групі компаній Глас Трьош багатошарове ламіноване скло виробляється на заводах з виробництва скла Euroglas. Річний обсяг виробництва багатошарового безпечного скла перевищує 3 млн. м2. У промислових обсягах ми виробляємо ламіноване скло розміром до 3,20 х 6,00 м. Дане скло виробляється під такими торговими марками:

EUROLAMEX - забезпечує активний захист від ударів, від можливого проникнення всередину приміщення, і пострілів, а також забезпечує пасивну безпеку завдяки своїй структурі. Багатошарове ламіноване скло ділиться згідно DIN EN 356 на такі класи безпеки:

• від P1A до P5a для забезпечення антивандального захисту;

• від P6B до P8B як скло для захисту від проникнення.

EUROLAMEX PHON - це багатошарове безпечне скло з вбудованою звукоізоляцією, в залежності від обраної товщини індекс звукоізоляції Rw може досягати від 35 до 51 dB, що є вкрай високими показниками серед конкурентів.

EUROLAMEX виготовляється на заводах Euroglas в Німеччині і Польщі, товщиною від 4 до 12 мм, з кількістю шарів плівки PVB від 1 до 8. Структура триплекса і його товщина залежить від вимог безпеки до скла на певному об'єкті. EUROLAMEX доступний в прозорому, матовому і кольорових варіантах.

   

Процес виробництва складається з наступного етапів:

  • Завантаження скла

Спеціальні тримачі, обладнані присосками з подвійним приводом, встановлюють скляні заготовки на лінію з ламінування скла. Завантаження кожної панелі займає від 24 до 30 секунд. Завантаження можна здійснюватися з чотирьох станцій, що дозволяє використовувати два різних типи скла при виробництві триплекса.

  • Мийка скла

Скло ретельно очищається і проходить очистку водою на спеціальній мийній машині, обладнаній м'якими щітками, потім скло проходить секцію сушки. Товщина скла, що поступає, автоматично зчитується, і щітки мийної машини змінюють ступінь написку для того, щоб гарантувати ідеальні параметри процесу очищення скла. При митті скла, використовується тільки опріснена і декальцинована вода. Інтегрована система очищення води відповідно очищає водопровідну воду. Рівні чистоти води можна порівняти з рівнем дистильованої води. Основна умова - скляні заготовки повинні бути абсолютно чистими для подальшої ламінації.

  • Збір

Скляні заготовки і шар плівки ПВБ встановлюються в спеціальній секції збірки. Під час даного процесу ми можемо вибрати кількість шарів плівки ПВБ, які необхідно застосувати – один або кілька. На секції розташовується перша скляна заготовка, потім поверх неї розміщується плівка, після чого весь пакет накривається зверху другою скляною заготовкою. Потім край плівки обрізається за розміром. Всі етапи обробки повністю автоматизовані. Час циклу нанесення плівки становить 45 секунд. Використовувані прошарки PVB дуже чутливі до температури і вологості. Кожна частинка пилу на плівці буде погіршувати візуальні якості. Таким чином, процес складання відбувається в  герметичному приміщенні ( «чиста кімната») з кондиціонером, персонал в такій зоні працює повністю в спеціальних захисних костюмах, повною аналогією даного приміщення за ступенем чистоти служитиме операційний зал будь-якого медичного закладу. Плівка також вимагає дбайливого зберігання в кондиціонованих приміщеннях при температурі від 5 до 7 ° C.

  • Попереднє ламінування

Так зване попереднє ламінування створюється в печі попереднього ламінування зі скляних заготовок і проміжної плівки. Скляні заготовки нагрівають до певної температури і притискають один до одного роликами. Перший компресійний вал видавлює повітря з композиції «скло / плівка / скло». Потім, в основній секції нагріву пакет з двох скляних заготовок і шару плівки ламінації доводять до необхідної температури склеювання. Скло, таким чином, нагрівається максимум до 60 ° C. Швидкість руху лінії автоматично адаптується до товщини скла. Другий притискний вал видаляє залишки повітря всередині композиції, створюючи тим самим фактично попереднє ламінування.

  • Автоклав

Скло і плівка утворюють постійний зв'язок під тиском і при температурі. Цей процес використовується для перетворення заготовок в готове багатошарове скло. Процес запікання в автоклаві займає від 3 до 5 годин. Висока температура змушує плівку перетворюватися у в'язке з'єднання, схоже на мед. Ця рідина розподіляється всередині кристалічної структури скла.

  • Упаковка

100% візуальний контроль якості проводиться після процесу автоклава. Потім складські машини укладають кожен аркуш багатошарового скла в ящики розмірами 3210 мм на 2250 мм або пачки формату 3000 мм на 6000 мм.

Відповідно до законодавства ЄС в будівельній сфері, при склінні приміщень, які призначені для масового перебування людей (з розрахунку 1 людина і більше на 2 м2 площі приміщення) необхідно застосувати безпечне багатошарове скло (VSG), або безпечне загартоване скло (ESG) , або їх комбінацію. Аналогічні вимоги викладені і в рекомендаціях з проектування світлопрозорих конструкцій, які діють в Україні з 2009 року. На практиці це означає, що застосування в дошкільних, шкільних та інших адміністративних установах, підприємствах торгівлі, ресторанах і кафе при склінні використовується виключно безпечне скло, яке при руйнуванні не може завдати шкоди життю і здоров'ю людини.

Якщо говорити про приватні апартаменти, в силу вступає «Правило 700», де говориться: в разі якщо висота нижнього краю скла від рівня підлоги становить менше 700 мм - скляні елементи вікон та фасадних конструкцій, які розташовані в житлових приміщеннях повинні бути виготовлені з безпечного скла багатошарового ламінованого VSG, VG або загартованого ESG (рисунок 1).

Якщо зіткнення людини зі скляним елементом вікна можливо тільки з внутрішньої сторони, необхідно застосувати багатошарове ламіноване скло (триплекс) (VSG) або безпечне загартоване скло (ESG) тільки з внутрішньої сторони. У разі якщо зіткнення можливо з обох сторін - безпечне скло повинне бути застосоване з обох сторін світлопрозорої конструкції (двері, «французькі балкони» і т.д). Коли мова йде про світлопрозорі конструкції зі склінням від підлоги до стелі, європейським стандартом є застосування в склопакеті зовнішнього безпечного загартованого скла (ESG), внутрішнього безпечного багатошарового ламінованого скла (VSG). Також якщо говорити про вибір склопакета для скління дитячої кімнати, незалежно від висоти, на якій розташована конструкція від підлоги, ми рекомендуємо застосувати в якості внутрішнього скла - безпечне скло триплекс. Всі розсувні віконні системи ми також настійно рекомендуємо оснащувати безпечним ламінованим (VSG) склом всередині, і безпечним загартованим склом (ESG) ззовні.

Двері, в складі фасадної світлопрозорої конструкції, які встановлені в місцях масового перебування людей повинні бути виготовлені з безпечного ламінованого скла (VSG), в разі якщо нижній край скла від рівня підлоги розміщений на висоті до 1500 мм (рисунок 1). Крім того, вікна і скляні перегородки, які примикають до дверей, повинні бути виготовлені також з безпечного ламінованого скла (VSG) в тому випадку, якщо ширина рами, коробки або конструкції стіни навколо дверного прорізу становить менше 300 мм (рисунок 1).

Багатошарове ламіноване скло при експлуатації має кілька класів захисту. Клас захисту відповідає силі зіткнення людини зі склом, маса якого близько 75 кг, і він рухається зі швидкістю:

• СМ1 - 9 км / год;

• СМ2 - 11 км / год;

• СМ3 - 18 км / год.

При цьому вважається, що 60% маси людини в момент удару активна. Клас захисту визначається в залежності від місця установки і конструкції, в яке монтується ламіноване скло (VSG) або склопакет з даними склом.

У житлових приміщеннях, де необхідно застосувати безпечне ламіноване скло, клас захисту повинен бути не нижче класу СМ1. У приміщеннях для активних ігор, наприклад, де можливе зіткнення гравців зі склом, застосовується клас СМ4.

В окремих світлопрозорих конструкціях застосування багатошарового ламінованого скла є обов'язковим, а саме:

1. При склінні похилих фасадів і дахів в якості моноскла.

2. При склінні похилих фасадів дахів в якості нижнього скла в складі склопакету.

При цьому слід зазначити, що відповідно до законодавства ЄС в будівельній сфері, а також виходячи з практичного досвіду в застосуванні багатошарового ламінованого скла, для скління дахів і похилих фасадів, при моносклінні або при використанні в якості нижнього скла в склопакеті номінальна товщина PVB-плівки повинна бути не менше 0, 76 мм. Так як 1 шар плівки має товщину 0,38 мм ми повинні розуміти, що мінімально допустимо застосовувати в даному випадку триплекс мінімум з двома шарами плівки, загальною товщиною не менше 0,76 мм. Багатошарове ламіноване скло з одним шаром плівки для скління дахів допускається застосовувати тільки в одному випадку: лінійне обпиранні скла по всьому контуру і розмір більшої сторони в виробі зі скла не повинен бути більше ніж 800 мм. Також співвідношення сторін в склопакеті або в моносклі, яке застосовується для скління дахів, або похилих фасадів не повинно перевищувати 3: 1.

Окремо варто відзначити, що вибірки і отвори допускаються тільки в триплексі (VSG), який виготовлений з термозміцненого скла (TVG) з наскрізними отворами в склі для кріплення. При цьому відстань отворів від краю і між собою повинно бути не менше 80 мм.

Ще одним підвидом серед багатошарового ламінованого скла є триплекс, стійкий до пробивання твердими предметами. Основна сфера його застосування це протизламні конструкції із захистом від проникнення. У разі якщо ми говоримо про те, що віконна або дверна конструкція оснащена протизламною фурнітурою, дана конструкція також повинна оснащуватися відповідним видом триплексу. І навпаки, в разі якщо ми застосували в віконній або дверній конструкції багатошарове ламіноване скло із захистом, то дана конструкція в обов'язковому порядку повинна оснащуватися протизламною фурнітурою, в іншому випадку триплекс буде виконувати функцію тільки пасивної безпеки.

Багатошарове скло випробовують у такий спосіб: у випробуваннях беруть участь три зразка, сталева куля з Ø 100 мм скидають на кожен випробовуваний зразок по 3 рази з одного і того ж боку, таким чином, щоб три точки удару кулі утворили контур рівностороннього трикутника з довжиною сторони 130 ± 20 мм. Залежно від класу захисту куля скидається з різної висоти: Р1А - 1500 мм, Р2А - 3000 мм, Р3А - 6000 мм і Р4А - 9000 мм. Для класу захисту Р5А куля скидається з висоти 9000 мм і випробування повинно повторюватися тричі для кожного зразка по 3 удари в кожній точці. Скло відносять до того класу захисту, який відповідає встановленій висоті падіння і кількості ударів, при яких всі випробовувані зразки протистояли наскрізному проникненню кулі. Залежно від класу протизламності від RC 2 до RC 6 відповідно до SN EN 1 627 віконні та дверні конструкції повинні бути виготовлені із застосуванням відповідного стійкого до пробивання твердими предметами багатошарового ламінованого скла.

Ще однією сферою застосування скла триплекс є підвищення звукоізоляційних характеристик світлопрозорих конструкцій. Так як світлопрозорі конструкції в прямому і в переносному сенсі є найбільш «вузьким місцем» в конструкції будівель і споруд, саме звукоізоляційні характеристики вікон і дверей є визначальними для досягнення допустимого рівня шуму всередині приміщень. Так як в світлопрозорих конструкціях скло або склопакет, займає більше 80% площі, і по товщині рідко коли перевищує 50 мм - без підвищення звукоізоляційних характеристик скляної частини віконної або дверної конструкції ми не зможемо домогтися гарного рівня придушення вуличного шуму. У разі якщо в проекті вказано що індекс звукоізоляції Rw повинен становити не менше 38 dB, досягти таких показників можливо з використанням в структурі склопакету багатошарового ламінованого скла. У разі якщо необхідно досягти ще більш високих вимог на рівні 42-48 dB, що характерно для готельних комплексів розташованих в межах жвавих міст, необхідно застосувати звукоізоляційний триплекс EUROLAMEX PHON. В окремих випадках в структурі склопакету можливо також застосування двох триплексів, різної товщини, як зовнішнього і внутрішнього скла.

Застосувавши багатошарове ламіноване скло у Вашій світлопрозорій конструкцій, Ви забезпечите безпеку Ваших клієнтів і їх близьких, і дітей на весь період експлуатації, який становить не менше 20 років. А що може бути дорожче життя і здоров'я людини?